Monday, June 23, 2014

Latihan Tabata

15 - 20 Jun 2014, saya telah mengikuti kursus Sains Sukan Tahap 2 di KK Sabah. Di sini saya ingin kongsikan serba sedikit input yg mungkin boleh membantu anda untuk melatih atlit atau untuk diamalkan sendiri bagi mengekalkan kesihatan kita.


Pelbagai jenis senaman yang diperkenalkan untuk menjadikan kita sihat dan cergas. Ada yang memerlukan alatan, malah ada juga yang cara bersenam tanpa menggunakan sebarang alatan. Terdapat pelbagai idea, bentuk dan jenis senaman yang terdapat di sekitar kita. Malah, segala bentuk jenis senaman juga telah diajari dan diberikan pengetahuan menerusi laman sosial, internet dan sebagainya.


Senaman Tabata tidak terkecuali dikategorikan didalam senaman yang mudah dan tidak memerlukan sebarang alatan untuk melakukannya. Ianya nampak mudah, akan tetapi impak dan kesan selepas melakukannya amat berkesan lagi-lagi dari segi pembakaran kalori. Kali ini, kita akan membincangkan berkenaan perihal Senaman Tabata.



Tabata adalah senaman yang berselang seli dan berintensiti tinggi. Ia tergolong dalam latihan kardiovaskular. Senaman ini juga hanya dilakukan selama 4minit iaitu bersenam selama 20 saat kemudian berehat selama 10 saat, dan ulang 8 kali. Bergantung kepada berapa banyak aktiviti yang ingin dilakukan.


Tabata adalah ilham dari seorang saintis Jepun yang bernama Dr Izumi Tabata. Beliau telah menjalankan kajian berkenaan dengan latihan intensiti yang sederhana dengan latihan intensiti tinggi. Kajian menunjukkan bahawa kumpulan yang melakukan latihan yang berintensiti tinggi menunjukkan banyak peningkatan dari segi system aerobik (sistem kardiovaskular) dan anaerobic (otot). Ia jelas menunjukkan bahawa latihan yang berintensiti tinggi mempunyai lebih banyak kesan kepada sistem aerobik dan juga sistem anaerobik tubuh badan seseorang.



Cara latihan


• Anda boleh melakukannya menggunakan alat pemberat atau tanpa alatan. Ianya universal dan tidak hanya fokus kepada satu jenis senaman.


• Latihan yang boleh dilakukan adalah seperti jump squat, lunges, burpess, jumping jacks dan sebagainya.


• Lakukan setiap rutin senaman selama 20 saat selepas itu rehat selama 10 minit. Ulang latihan sebanyak 8 set.




Teori "After Burn Effect". Latihan kadar intensiti yang tinggi selama 4 minit dapat membakar kalori dan lemak umpama latihan 60minit.Jadi saya harap sanda semua faham bahawa HIIT bukan sahaja dapat membakar lemak namun ia juga dapat meningkatkan stamina seseorang.



Kalau anda betul-betul melakukan latihan ini dengan betul, beberapa simptom yang akan anda alami ialah;

Pening kepalamual dan terasa nak muntahdan paling best, boleh nampak bintang di siang hari..

Jadi, bagi yang menghidap penyakit asma dan tinggi darah adalah tidak digalakkan melibatkan diri dalam latihan tabata ini...





Perkongsian Ilmu:

Munan Ak Angkom
@AnakTemuai 88


No comments:

Post a Comment